Nova polèmica en la festa fallera pel recent informe de la Universitat de València sobre el paper de la dona en la festa. Informe que conclou caracteritzant a les Falles com una festa sexista i amb desigualtats de gènere.
La Universitat de València, a través del Departament de Sociologia i Antropologia Social, va presentar la setmana passada un Informe d’Anàlisi de les Falles de la Ciutat des d’una Perspectiva de Gènere.
L’objectiu principal de l’informe era fer una anàlisi de la participació de les dones i homes en la Falles de la Ciutat de València,analitzant els continguts simbòlics de les Falles i la seua relació amb la reproducció dels models sexistes, així com identificar aquells factors que afavoriren l’evolució de les festes i que permeteren una participació igualitària de les dones.
Les conclusions d’aquest, indiquen la baixa participació que tenen les dones en tots els àmbits de la festa, així com en les estructures de gestió d’aquesta. Establint que la Festa de les Falles es troba molt lluny de ser igualitària, quant a perspectiva de gènere es refereix.
La publicació no ha deixat indiferent al col·lectiu faller: fallers, periodistes i altres ens relacionades amb la festa no han dubtat a pronunciar-se ràpidament a través de les xarxes socials, en considerar-ho irreal, manipulat, lamentable i trista.
Dones i homes es queixen que aquest informe no reflectisca la realitat que es viu en la festa, en els casals, en el dia a dia de l’organització, la gestió i el desenvolupament d’aquesta. «Sense nosaltres, les Falles no tindria sentit»; indiquen elles ;»el dret és el mateix, des de sempre«, afirmen ells.
El programa Vive las Fiestas de José González va analitzar la polèmica generada al voltant de l’informe, amb una tertúlia en la qual també es va concloure ratllant a l’escrit com a negatiu per a la imatge de la festa.
Un nou debat per a la festa declarada Patrimoni Immaterial de la Humanitat, que malgrat això, es troba ja ultimant els detalls per a donar el tret d’eixida a les Falles 2019.
Amparo Picó: ” Les falles mereixen un gran patrocini per a fomentar-les”