Una de les peculiaritats que distingeixen a la Setmana Santa Marinera de València de la resta de celebracions religioses que se celebren en altres poblacions d’Espanya,al costat de la ubicació de les imatges en domicilis particulars i la Desfilada de Resurrecció, és la participació de confrares que processionen abillats representant els personatges bíblics del Testament.

Una tradició que en moltes ocasions, passa de generació en generació, i en unes altres, és un privilegi que només poden gaudir uns pocs, degut a la llarga llesta d’espera.

A continuació et vam mostrar una guia amb la qual podràs distingir a tots els personatges pels elements que els caracteritzen i poder gaudir així a fons de les processons.

Anás i Caifás: Mitra hebrea amb dues puntes al cap i amb La Torà, rotllo de pergamí a les mans.

Caritat: Cor roig a la mà o sobre el pit molt ressaltat.

Claudia Prócula: Arpa.

Dolorosa: Cor traspassat per un punyal o set punyals.

Fe amb la seua ancora i Esperanza representada amb una creu o custòdia per bàcul

Herodes Antipas: Ceptre xicotet, vestidures reals.

Isabel (cosina de María): San Juan de xiquet en braços.

Josep de Arimatea: Pot de perfums en les mans.

Joan Baptista: Xiquet portant un xaiet i cartel·la amb les paraules Agnus dei.

Joan Evangelista: Evangeli i Palma o Calze del qual sale una serp alada o águila.

Judit: Cap tapat per un vel, agafada a la mà, en l’altra punyal o espasa.

Judit representada amb un ganivet en la mà

Judit (criada): Sí acompanya a Judit, porta el cap en una safata sobre el seu cap o en un sac al coll. En aquest cas, Judit porta l’espasa.

Juana, dona de Cusa: Un signe de la Crucifixió en una safata i una cartel·la amb la sentència en llatí, grec i hebreu. Només en la processó de l’Enterrament del Divendres Sant, les que porten aquesta identificació solen anar juntes.

Lázaro: Embenat en una safata o a les mans.

María de Betanía: Copa de perfums.

María de Cleofás: Un signe de la Crucifixió en una safata i claus. Només en la processó de l’Enterrament, les que porten aquesta identificació solen anar juntes.

María Magdalena: Pot dels perfums.

María Magdalena penitent: Crucifix a les mans i corona d’espines en les temples.

María, mare dels Zebedeos: Un signe de la Crucifixió, per exemple, una corona d’espines. Només en la processó de l’Enterrament, les que porten aquesta identificació solen anar juntes.

Les tres Maríes processionant juntes

María Salomé: Un signe de la Crucifixió, per exemple, un sudari. Només en la processó de l’Enterrament, les que porten aquesta identificació solen anar juntes.

Marta: En una safata unes claus o en una cistella productes propis de Palestina, com a dàtils o figues.

Mujeres hebreas: La seua indumentària és la pròpia de l’època que les identifica.

Nazareno: Creu a coll i corona en temples.

Nicodemo: Escala

Patricia romana o longina: Arpa o bàcul.

En la imatge Patrícia Romana, Maria Salomé i al fons la Dolorosa

Pedro: Claus o gall.

Poncio Pilato: Manuscrit de la Sentència.

Portera Sanedrín: Manoll de claus penjant de la cintura.

Resucitat: Lábaro amb creu i nafres mostrades.

Rosa Mística: Ram de roses.

Rut: Espigues.

Salomé: Cap  en una safata, tapada amb un vel.

Els xiquets i xiquetes també són protagonistes, en aquest cas representant a Marta de Betania

Samaritana: Cànter de metall o d’argila.

Simón de Cirene: Creu a coll.

Verónica: Drap de la faç de Crist després de la VI estació del Via crucis.

Aquest divendres, amb la processó de Divendres de Dolor els personatges bíblics eixiran al carrer i convertiran els Poblats Marítims en una representació vivent de l’Antic i del Nou Testament.

La Semana Santa Marinera sap a pepitos