La Font dels Banys, és un dels principals atractius turístics de la localitat de Montanejos, a la comarca de l’Alt Miajares a Castelló. Aquest paratge natural és un enclavament únic d’aigua termal amb propietats mineromedicinals amb una interessant història de més de 200 anys relacionada amb la salut i el benestar.
El brollador, embolicat entre les muntanyes, està compost per diferents piscines naturals. La seua aigua cristal·lina, amb un cabal aproximat de 6.000 litres per minut, ho converteixen en un autèntic paradís. La zona disposa de berenadors i parcs per a gaudir de l’excursió en família.

Segons compte la llegenda, el rei moro Zeit-Abu-Zeit (1195-1269) va manar construir uns banys perquè les dones del seu harem es mantingueren sempre belles i joves. I és que a causa de la seua temperatura constant de 25 °C, aquestes termes tenen efectes singlot termals. Augmenta la circulació sanguínia, l’oxigenació i acaba amb els bacteris i virus. Encara en el marge dret del riu, es poden veure els vestigis del que van ser els antics banys àrabs.
A més, compta amb propietats hidrogeoquímicas i biològiques beneficioses per a la salut. Per la seua composició química (700 mg/l sulfatat–magnèsiques bicarbonatat mixtes) és considerada com oligometálica de mitjana mineralització. Per tot això, la seua aigua va ser declarada d’utilitat pública per la Reial orde del 13 d’octubre de 1863. D’acord amb l’aigua, l’arena del paratge també és d’una «excel·lent» qualitat, segons les anàlisis de la Generalitat Valenciana. Gràcies a la bellesa i a les característiques úniques de la Font dels Banys, Montanejos és un dels 10 pobles més buscats d’Espanya.

Control d’accés
Per a accedir a la Font dels Banys es requereix comprar l’entrada. Des que va irrompre la pandèmia, l’Ajuntament de Montanejos va establir un control d’accés per a evitar aglomeracions. Mitjançant una aplicació, es mesura l’aforament en temps real. L’entrada es pot comprar en la pàgina web i té un valor de 3 euros. També és possible adquirir-les allí per 3’50 euros, encara que en aquest cas estaria subjecta a la condicions d’aforament. Gràcies a aquest control, s’ha pogut quantificar la quantitat de persones que han visitat les termes. En 2020, van accedir més de 100.000 persones, segons les dades del consistori municipal.












