La ciutat de Torrent tornarà a convertir-se este estiu en escenari de la cultura amb l’arribada de Les Arts Volant 2026, el projecte de difusió cultural impulsat pel Palau de les Arts Reina Sofia en col·laboració amb Cultura de la Generalitat Valenciana, la Diputació de València i l’Ajuntament de València, que té com a objectiu acostar l’òpera i el teatre líric a tots els racons de la Comunitat Valenciana.

La gira farà parada a Torrent dijous que ve 16 de juliol, a les 22.00 hores, amb la representació d’un espectacle “Notes d’este estiu són, sarsueles en el camió”, una proposta original que combina música, humor i tradició per a acostar el gènere líric al gran públic. La representació tindrà lloc en la Plaça Major, als peus de l’emblemàtica Torre de Torrent, convertint un dels espais més representatius del municipi en un gran escenari a l’aire lliure.

A més, com a activitat prèvia a la representació, se celebrarà una sessió explicativa dirigida al públic el pròxim 23 de juny en la sala d’actes de la Casa de la Cultura, en la qual s’oferiran les claus per a comprendre i disfrutar millor de l’espectacle, acostant als assistents el context històric, musical i artístic de l’obra i de la figura del compositor valencià José Serrano.

Un camió escenari que acosta la lírica als municipis

Les Arts Volant va nàixer amb la vocació de fer arribar l’òpera a localitats amb menor activitat musical o on seria complicat desenrotllar una representació convencional. Per a això, la companyia viatja en un gran camió especialment adaptat que, en arribar a cada municipi, es transforma en un escenari des del qual s’oferix una representació en directo a càrrec de cantants del Centre de Perfeccionament de les Arts, acompanyats al piano.

La proposta d’enguany, creada per Enrique Viana, es presenta com un divertit “disbarat còmic-líric” ambientat en un poble d’essència valenciana governat per un peculiar consell de iaies analògiques. Entre les històries que transcorren en la plaça i l’institut de la localitat, la música de José Serrano, el cèlebre compositor de Sueca, es convertix en el fil conductor d’una trama pròxima, actual i plena de picades d’ullet al públic.

L’espectacle reunix romances i números de conjunt seleccionats entre algunes de les obres menys conegudes del mestre valencià, en un homenatge al teatre d’evasió que va aconseguir una enorme popularitat a l’Espanya anterior a la Guerra Civil. La producció combina tradició i modernitat per a oferir una experiència cultural accessible i participativa per a espectadors de totes les edats.

Democratització de la cultura i patrimoni local

L’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, ha destacat la importància que iniciatives culturals de primer nivell arriben a la ciutat i puguen gaudir-se de manera gratuïta en espais públics. “És un orgull que Torrent forme part de la gira de Les Arts Volant. Acollir un espectacle d’esta qualitat en la nostra Plaça Major, amb la Torre com a teló de fons, suposa una oportunitat extraordinària per a acostar la cultura a tots els veïns i continuar consolidant a Torrent com una ciutat oberta a les grans propostes culturals”, ha assenyalat.

Per part seua, el regidor de Cultura, Aitor Sánchez, ha animat a la ciutadania a participar tant en la sessió divulgativa prèvia com en la representació. “Les Arts Volant és un projecte que democratitza la cultura i acosta l’òpera i la sarsuela a tots els públics. Convidem als torrentinos a gaudir d’esta experiència única, que combina patrimoni, música i espectacle en un entorn incomparable com la nostra Plaça Major”, ha afirmat.

Amb esta representació, Torrent se suma al recorregut de Les Arts Volant, una iniciativa que acosta l’excel·lència artística a les places i carrers de la Comunitat Valenciana, permetent disfrutar de la música i la bellesa de l’òpera sense necessitat de desplaçar-se a grans auditoris o teatres.