Nova senyalització per a ciclistes i conductors
Nova senyalització per a ciclistes i conductors

La Diputació de València, a través de l’àrea de Carreteres que dirigix la vicepresidenta segona Reme Mazzolari, es troba en la fase final d’un programa que analitza el comportament dels conductors a l’hora d’avançar a ciclistes, la qual està duent a terme en diferents trams de la xarxa provincial de carreteres.

Es tracta d’un projecte en el qual també col·labora la Universitat Politècnica de València (UPV), coordinat pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, els resultats del qual serviran per a estudiar la possibilitat d’incorporar nous senyals de trànsit per a millorar la seguretat de tots els usuaris de les vies, en coordinació amb la Direcció General de Trànsit (DGT).

Respecte als ciclistes

La diputada Reme Mazzolari indica que «es tracta d’una actuació experimental basada en la implantació de noves marques viàries que busquen alertar de la presència de bicicletes i afavorir avançaments més segurs» i explica que «la clau és comptar amb dades concrets per a confirmar si estos senyals influïxen en la conducta dels conductors i contribuïxen a augmentar la distància de seguretat respecte als ciclistes».

Per a això, l’estudi utilitza bicicletes instrumentades que circulen pels trams seleccionats i registren dades reals d’avançament, com la separació lateral respecte al ciclista, la velocitat dels vehicles, la duració de la maniobra o la possible invasió del carril contrari. A més, els propis ciclistes valoren el nivell de risc percebut en cada situació, la qual cosa permet completar l’anàlisi amb una dimensió qualitativa.

Mazzolari incidix en què “no n’hi ha prou amb conscienciar: cal adaptar la carretera per a protegir el ciclista”, i ha subratllat “la voluntat de la Diputació d’avançar cap a un model de mobilitat més segur, en el qual cotxes i bicicletes puguen conviure amb garanties”.

Quatre trams amb diferents característiques

L’actuació experimental s’ha dut a terme en quatre trams de carreteres amb diferents configuracions, la qual cosa permet analitzar el comportament del trànsit en escenaris diversos. En concret, s’ha intervingut en la CV-605 entre Xeraco i Gandia i en la CV-405 entre l’A-7 i Venta Cabrera, les dos amb vorals amplis; en la CV-401 entre Alfafar i El Saler, com a exemple de via sense voral; i en un tram de la CV-545 entre Alberic i la Pobla Llarga, on la mesura ha consistit en fer més estrets els carrils de circulació.

A més de les marques viàries en les pròpies carreteres, l’actuació inclou la incorporació de pictogrames de bicicleta, marques d’advertiment i senyalització horitzontal repetida a intervals regulars -cada 250 metres en alguns trams-, a més de cartelleria específica que avisa de l’existència d’un programa experimental.

«La metodologia científica amb la qual estem treballant ens permet obtindre dades en condicions reals de circulació i comparar-los amb registres previs», continua Mazzolari. «L’anàlisi de tota la informació recopilada determinarà si estes mesures contribuïxen a millorar la seguretat dels ciclistes i, en cas de resultats positius, s’incorporarà este tipus de senyalització a la normativa vigent de carreteres», ha conclòs.